måndag 28 november 2011

Vecka 47

3A och 3B

Vi fortsätter att sjunga sånger på svenska och jag försöker att hitta en bredd på låtmaterialet. Låtar som vi sjunger är; Fantomens brallor, Apans sång, Bumbibjörnarna, Jag vill vara din Margareta, Oh boy.
Spökrock, Brevet från kolonien.
Jag har märkt att vissa låtar som textmässigt är självklara för oss vuxna inte är det för de yngre eleverna. Både Fantomens brallor och Brevet från kolonien gick jag igenom och förklarade ord och meningsbetydelser. "Klädd i pyjamas", "Kliar inte sviden", "han håller värmen stången". Det är ju lättare att sjunga om man vet vad man sjunger.
I och med Brevet från kolonien fick jag chans att berätta lite om Cornelis Vreeswijks och jag berättade även om texten till Brevet från Kolonien. Om Kollo, chansen att få komma till havet. Att få leka och springa fritt på en gräsmatta. Det kunde inte barnen förstå att det kunde vara en så stor grej. Roligast i texten tyckte självklart barnen var "och han vaknar inte han när han behöver, nej"...


4


Två väldigt väl fungerande lektioner. Det var oftast fokus från eleverna och jag kunde genomföra lektionerna som planerat.


Denna dag blev det även en inspelning av What are words med gr 1.





What are words år4 gr 1

Vi tittade och lyssnade på Ju mer dom spottar  med Kapten Röd och Var jag mig i världen vänder med Den svenska björnstammen. Dessa låtar diskuterade även efteråt. Vad är det som gör låtarna bra/dåliga. Lätta eller svåra att sjunga? Varför? 
Viktigt att få eleverna vana i att reflektera över det vi sjunger och lyssnar på.

5A

Vi har fortsatt med att sjunga. Det finns ett 60-tal låtar att välja bland när vi sjunger. Listan utökas stadigt, men sakta, eftersom jag behöver lära mig låtarna också. Om det är en låt som någon vill att vi sjunger så räcker den eleven upp handen,  och så sjunger vi den. Tyvärr är det nästan alltid 6-7 st av 24 elever som väljer. Varför det är så kan jag inte svara på. Är det så att de övriga antingen inte bryr sig eller kanske inte vågar räcka upp handen och önska en låt?
Det kom på tal att "det är ju alltid samma låtar som vi sjunger", så efter en stund enades vi om att jag ska gå in och välja låtar ibland för att bredda vår låtrepertoar.  

5B
Detta är klassen som verkligen gillar att sjunga.... och att prata. Vi skulle hinna med så mycket mera om det inte mellan varje låt blev så mycket prat. Jag har börjat prata om att detta är ett klassrum som eleverna är i även om det inte är deras vanliga. I det vanliga klassrummet pratar de inte rakt ut och med vem som helt när som helst. Det ska de inte göra här heller.
Dessa låtar han vi iallafall med: In the ghetto, Jennie let me love you, Brevet från kolonien, Bumbibjörnarna, Var nöjd med allt, Umbrella, What are words, Mercy. Först med spotify sedan utan. Detta var första gången som någon klass gjorde Duffys Mercy utan stöd från Spotify, utan bara mig på gitarr och det gick som en dans. Det är beviset på att klassen är duktig på att sjunga. Jag gillar även att de självmant väljer en sådan bredd på låtar!

6A och 6B

LUCIAÖVNING!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar