fredag 11 november 2011

Vecka 45

Nu börjar slutfasen av terminen och det är mycket som ska hinnas med i vissa klasser. Lucia är inte långt borta och nu gäller det att eleverna och jag får till ett ännu bättre Luciatåg än tidigare.
Några av låtarna blir samma som året innan och som alltid ska det var några nya. Det jobbar jag på för fullt. Jag får se på Tisdag om de sexor som ska vara med på Luciatåget godkänner de nya låtarna.
Lottning av Lucia och bestämmande av vem/vilka som ska sjunga solo/duett ska även det bestämmas.

Veckorna fram till Lucia kommer att se lite annorlunda ut för de två sexorna. Vi börjar redan på Tisdag med en första träff, sedan är det redovisning av deras Garagebandsarbeten på Onsdag och Torsdag. Vecka efter börjar vi på allvar med Luciaövningar. Då kommer båda klassernas musiklektioner att användas till Luciaövande.
De elever som väljer att INTE vara med i Luciatåget kommer att jobba med en Keynote-presentation där de ska forska kring en artist eller grupp som de själv väljer.

Så här har veckans musiklektioner sett ut.

3B

Klassen hade lektion med sin klasslärare eftersom jag var på kamratstödjarförmiddag, vilket blev väldigt lyckat!

4

Klassen har sjungit i halvklass. De har själv valt vad vi har spelat och sjungit. Det har blivit en blandning mellan svenska och engelska låtar.
Låtar som sjöngs var:  What are words, Gubben i lådan, Hurtful, Honey, Mercy, Apologize, Hot and cold, Spökrock, Kärlekssång till Carina Berg, Spring för livet, Sommartider, I miss you, Mercy, Baby.

Vissa låtar har vi tagit hjälp av Spotify och andra har jag spelat till.

Några elever har jag flyttat på , efter några låtar, eftersom det ibland kan vara svårt att koncentrera sig när man sitter bredvid vissa kompisar.

5A

Här har vi också sjungit en blandning mellan svenska och engelska låtar.

Låtar: Just idag är jag stark, I’m yours, 34an, Just the way you are, Grenade, Boulevard, What are words.





5B: Klassläraren hade lektionen då jag var på Kamratstödjarförmiddag.

6A och 6B: Sista tillfället att färdigställa låten som gjorts i Garageband. Nästa vecka är det redovisning. Jag fick jaga på en del grupper och bad andra att försöka färdigställa på annan lektion (om klassläraren tillåter) eller hemma.

Vi har nu jobbat med Garageband i tio lektioner och det ska bli väldigt intressant att lyssna på låtarna och sedan läsa utvärderingarna som ska skrivas.

Hörs nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar