måndag 21 november 2011

Vecka 46

3A

Nu har vi avslutat rytminstrumentsspelandet för denna gång. Jag har filmat de båda grupperna för att på detta sätt tydligare kunna ge en bedömning i delen "rytminstrument". Alla har jobbat utifrån sina egna förmågor och vissa har deltagit mer än andra.

3B

Vi har börjar sjunga på allvar nu och utökar antalet låtar. Jag håller mig fortfarande till låtar på svenska för att grupperna verkligen ska kunna/våga ta i. Med engelska låtar blir det inte något riktig sång och detta medför att det är svårare för mig att bedöma dem.

Den ena gruppen spelade in Spökrock denna vecka.

Spökrock 3B gr 1

4

Med den första gruppen har vi sjungit både svenska och engelska låtar. De gjorde bland annat en väldigt bra version av Chris Medinas låt "What are words".

Vi avslutade lektionen med en låt som önskades för några veckor sedan. Jag vill alltid lyssna och se videon innan vi spelar den på lektionen, av förklarliga skäl.

Den Svenska björnstammen - Var jag mig i världen vänder.

I den andra gruppen i år4 hamnade vi bland annat in på Rihannas originalversion av Umbrella och jag spelade upp 3 andra versioner av Umbrella och vi pratade om Likheter/skillander. Bra/dålig version, och varför. Detta var det flera av eleverna som suckade och himlade med ögonen vid. De tyckte inte alls att detta var något viktigt, utan mest tjatigt och tråkigt.
Att lära sig diskutera och reflektera kriing olika genrar av musik är en del av musikämnet.
De tre andra versionerna var;

Lillasyster 

The baseballs
 
Boyce Avenue




Precis som med första gruppen avslutade jag med en önskevideo.


ItaloBrothers - Radio Hardcore

5A

Denna vecka valde jag att spela all musik från Spotify för att kunna föra riktiga anteckningar om hur det fungerar på musiklektionerna för 5A. Det var varit/är väldigt mycket strul och svårt att genomföra lektioner för att det finns flera störande element. Det finns många elever i klassen som verkligen vill ha musiklektion, men detta är stundtals svårt. 
Jag hade velat filma en hel lektion för jag är inte säker på att alla elever är medvetna om vad de gör på lektionen. 
Vi gjorde iallafall, bland annat, samma övning som med gr 2 bland 4orna. Diskuterade olika versioner av Umbrella.
Jag hade även i slutet på lektionen en kort monolog om hur det kan kännas för de elever som inte får ut så mycket av lektionen som de hade velat.

5B

Med 5B har vi sjungit. Det blev även in inspelning av "What are words". Klassen sjung väldigt bra. Tyvärr var versionen som de sjöng innan inspelningen bättre. 


6A och 6B

Det var dags för redovisning av Garagebandsarbetet. De allra flesta har gjort jättebra låtar (Vissa riktiga guldkorn) och ganska många av dessa kommer att läggas upp här när tid finns för det.

Annars är det Lucia som gäller för 6orna. De som valt att inte vara med i Luciatåget ska jobba med en Keynote som handlar om deras favoritartist/grupp.

Det blev en lång utläggning denna vecka och det är dags för en ny nästa. Jag undrar hur många föräldrar som läser om musiklektionerna? Det hade varit roligt att få höra lite kommentarer.
Ha det gott tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar