måndag 14 mars 2011

Tar mer tid än vad man tror

Att ha musik kan väl inte vara så svårt.

Kan du sjunga, ja hyfsat, spela ett instrument, jodå. Då så...

Men det är inte hela grejen.

Hur arbetar du för att styra eleverna mål de uppsatta målen? Samtidigt som du ger dem tillfälle att vara medbestämmande och styra vissa del av lektionerna. Hur gör du för att se alla elever som enskilda individer som ska ges individuellt stöd utifrån var de är i sin egna läroprocess. Ja nu börjar det bli lite knepigare.
Sedan ska det varje vecka planeras lektioner till 3 gröns 2 grupper, 4 gul, 5 gul, 6 gul, 4 blå, 5 blå, 6 blå. Glöm inte att de ska vara anpassade till varje elev...

Efter det kommer förfrågningar. "Varför får vi inte spela trummor på trumsetet? Vi vill spela gitarr!!!" Svarar: "Det har vi ju gjort". "Ja, men vi vill inte spela tråkiga låtar, vi vill spela bra låtar"
Hur förklarar du att det är inte möjligt att spela på det sättet från början...

Lite av tankarna som dyker upp i huvudet när jag sitter och läser i den kommande Kursplanen för musik.

En stor skillnad från Lpo94 jämfört med Lgr11 som ska dra igång till hösten är att stor vikt läggs på själva musicerandet och skapandet av musik. Att skapa musik jobbar vi en hel del med både med de yngre och de äldre eleverna. Att musicera blir lite knepigare. Gitarrer finns, till halvklass. men har lektioner i helklass. En keyboard, ett ostämt och halvt trasigt elpiano och ett trumset som inte går att använda pga platsbrist och risk för hörselskador. Ett Digitalt trumset tycker jag ska finnas med hos alla som har musikundervisning. Det är ett så basalt instrument att öva takt och rytm på.

Dags att även introducera en ny låt. Bruno Mars låt Granade, lägger dock upp en annan version av låten än hans egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar