fredag 11 mars 2011

Diskussioner kring musik

Denna vecka har jag lagt lite krut på diskussioner kring låtar som vi har sjungit. Jag vill att eleverna öva sin vokabulär kring musik och att lära sig uttrycka sina känslor kring låtarna. Jag vill att de ska kunna förklara VAD det är som gör låten bra, inte bara att den ÄR bra. Att de ska kunna reflektera kring själva musiken och instrumenten som används. På vilket sätt de används. Hur tonart och tempo är.
Vi har även jämför olika versioner av låtar
Elin Kings version av Nothing else matters
Lemmy Kilmeisters version av samma låt

Vad är skillnaderna?

Vad är det som gör en låt lätt/svår att sjunga. Miley Cyrus låt The climb hade vi som diskussionsmaterial.

Vi lyssnade även på en låt som heter Tommy-gun av Royal Republic. Vad är en Tommy-gun? Någon i klassen nämnde Al Canpone och vi kom vidare till 30-talets USA och hur han fängslades och varför... Vi pratade även om varför låten Tommy-gun är bra och vad som gör att den bra.

Med en av klasserna pratade vi gitarrspel. Jag vet att de tidigare har spelat lite gitarr och jag undrade VAD de har spelat och lärt sig. Som oftast jag de bar spelat tråkiga saker som Idas sommarvisa och Flickan i Havanna.
Ett ut av de svåraste sakerna att få elever att förstå är att, som med allt, måste man börja från början. Det måste vara lätta låtar, och då blir det oftast "tråkiga" låtar.
Jag hoppas att jag kommer att kunna ge dem lite roligare låtar även om fortfarande blir låtar som de antagligen inte gillar speciellt mycket. Kommer sedan gå vidare med några av de mest kända riffen inom rocken... Gissa vilka...?.?.?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar