fredag 18 mars 2011

Mycket producerande denna vecka

Eleverna har varit väldigt produktiva denna veckan och det ska bli kul att få visa upp allt detta.

Denna veckan var det 3ornas tur att ta sig an Gubben i lådan av Daniel Adams-Ray. Jag hittade en väldigt rolig och annorlunda liveversion som jag tycker att du ska lyssna på.

Här kommer 3 gröns två bidrag.



3 grön. Grupp 1. Gubben i lådan




3 grön Grupp 2. Gubben lådan.

Det gula spåret tre helt olika saker som alla är mål att uppnå i musikämnet.

4 Gul sjunger Hey soul sister och jag passade på att filma dem när de sjöng. Vi gjorde även en ren ljudupptagning och jag lägger upp även dem. Vad kan man höra för olikheter i versionerna?



4 gul Hey soul sister ljudupptagning



4 Gul hey soul sister

Med 5 gul var det uppstart för gitarrspel denna vecka. Det är inte lätt att strukturera upp gitarrlektion för 23 elever och 12 gitarrer. Det krävs mycket av mig, men kanske ännu mera av eleverna. Vissa klarar detta bättre än andra såklart. Fast jag är ändå imponerad över hur duktiga de var. Jag tror att vi kommer att kunna ta gitarrspelandet ganska långt! Längre fram hoppas jag att jag får filma lite när de spelar så jag kan visa detta.

6 gul är i sluttampen av sitt garagebandarbete. Alla grupper som är färdiga med sin låt säger att det är OK att jag lägger låten på bloggen. Jag ser verkligen fram emot att höra deras låtar. Jag har hört lite av en grupps låt och de två tjejerna har gjort det otroligt bra!

I klass 4 blå har vi i några veckor haft redovisningar. De fick hem en lapp där de skulle intervjua en släkting över 40 år angående musiklyssnande. De ska även ha med en låt som har betytt väldigt mycket för den personen. Idag var det bland annat Boney M och Led Zeppelin. Båda låtarna gjorda på 70-talet men väldigt olika i genre.

Förra veckan lovade jag 5 blå att de skulle få höra originalversionen av metallicas Nothing else matters. Det gjorde vi, men jag ville även att de skulle få en lite större bredd på lyssnandet. Att en låt kan låta på så många olika sätt. Att det blir en annan genre av låten, bara för att den framförs på ett annat sätt. Jag valde ut 5 väldigt olika versioner av Nothing else matters på spotify som klassen fick lyssna på.

Jag spelade upp lugn popversion med Elin bloom
Industrirock/punk med Apoptygma Berzerk
Bluegrass/blues med Iron horse.
Gregorian
Och sista bidraget, som inte fanns på You tube. En stråkkvartett som gjorde sin version av Nothing else matters.

Även om eleverna inte tycker att versionerna är bra är det viktigt att de får höra dem. Lära sig diskutera kring musiken och även prata om vilka instrument som används inom en genre, men kanske inte alls i en annan.

Det blev ett långt inlägg, som lätt hade kunnat bli ännu längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar