fredag 30 mars 2012

Vecka 13

Med sexorna börjar vi närma oss sluttampen på arbetet i musikhistoria. Som alltid med elever så är det ett brett spektra av kunskap och förmåga att arbeta under eget ansvar. Vissa grupper och vissa elever behöver mer styrning än andra. Problemet som jag ser det är att alla är inte mottagliga för hjälp eller synpunkter. Då är det väldigt svårt att styra dem i rätt riktning. De allra flesta jobbar på bra och och det sa bli kul att lyssna och se på deras redovisningar så småningom.

Med 5B har vi kommit en bra bli med tabulaturspelande. Många är gjort väldiga framsteg. De som ville/vågade spelade upp inför klassen tillsammans med mig då jag kompande med ackord. Mer än hälften gjorde detta.
Vi ska fortsätta med gitarriff de kommande veckorna.

5A har precis börjat med ditt tabulaturspel. De båda grupperna har haft varsitt tillfälle hittills. De första 10-15 min går det väldigt trögt för många, men så knäcker de koden och förstår och verkligen fastnar i spelandet. Jättekul att se och höra.

Med fyrorna var det tänkt att de sista skulle redovisa intervjuerna, men på grund av olika anledningar blev det inga redovisningar alls denna vecka. Då körde vi igång med tabulaturspel även där. Det märks att de är ett år yngre än femmorna, men de kämpar på.

Med de båda treorna fylls med på med nya låtar att sjunga och de äldre börjar sitta riktigt bra.

Med 3A hade jag helklass, 25 elever, idag och passade på att spela in 6 st låtar. Jag kommer att lägga upp dessa på bloggen. De var jätteduktiga. Jag är dock glad att jag inte alltid har helklass. Det är svårt för alla att koncentrera sig på rätt saker och det är nästan omöjligt att föra diskussioner kring det vi sjunger.

Nästa vecka hoppas jag att jag blir pappa, igen, och då kommer en tjej som heter Madde att ta över undervisningen de två veckor jag är borta. Fast å andra sidan vet man ju inte med bebisar och när de är redo att komma ut, så jag kanske är här nästa vecka också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar