tisdag 2 november 2010

Tonspråk i Vänersborg



Igår var jag och min kollega i Vänersborg på en heldag med Tonspråk för att få lite välbehövlig påfyllning av inspiration. Det var en otrolig bredd på aktiviteterna och väldigt roligt.

Här är gruppen Free peaces som alltid improviserar det de spelar och sjunger. Ingen vet vem som ska börjar eller hur det kommer att låta. Otroligt duktiga!!!

Här ser vi Skådespelaren Lennart R Svensson. Han hade en kort introduktion av vad han skulle prata om på eftermiddagen. När jag läste om vad hans föreläsning skulle handla om verkade det inte alls intressant, men efter att ha möt honom i 20 minuter ångrar jag att jag inte valde denna föreläsning. Jag skrattade så att tårarna rann!

På eftermiddagen vad det dags för två "Workshops". Den första handlade om att filma och framförallt att lära sig hur det går till. Jag har filmat tidigare men har aldrig fått lära mig såhär från grunden. Detta arbetsmaterialet skulle jag gärna vilja ha på Kyrkenorumskolan.
Som sista "workshop" vad vi på Free Peaces. Det handlade om att Våga. Våga improvisera, samarbeta, lita på varandra och kasta sig ut. Efter den första uppvisningen där gruppen spelade utan att veta hur det skulle låta var jag rädd att det var det vi skulle göra på "Workshopen", men så var fallet inte alls. Det blev för det mesta en långrandig dialog mellan gruppen och musiklärare och tyckte själva att de var väldigt bra. Vilket de kanske också var.

Dagen var på det hela taget väldigt rolig men jag ångrar att jag inte gick på Lennart R Svenssons föreläsning....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar