måndag 10 oktober 2011

Vecka 40

Denna vecka har vi fortsatt att utveckla det vi har arbetat med innan.

3B har fortsatt med rytminstrument. Veckan innan bestämde jag hur vi skulle spela på instrumenten. Nu gav jag eleverna uppgiften att lyssna lika mycket som att spela. De skulle hitta tempot och en takt/rytm som passar till det jag spelade på gitarren. De behövde även vara uppmärksam på styrkan. Hur starkt jag spelade. Spelade jag svagt skulle de spela svagt. Ökade jag tempot så ökade de tempot. Det är en väldigt bra öra/hand-övning. De allra flesta klarade detta väldigt bra!

3A har det blivit lite ändringar i. Eftersom klassen har en VFU-student som gör slutpraktik och teater i klassen bad hon mig att öva in en sång om vänskap och samhörighet. Så de kommande veckorna är det denna sång som gäller för 3A. Vi kommer även att passa på att sjunga lite andra sånger. Det roliga med detta är att grupperna är ändrade (har klassen i halvklass). Grupperna är så gott som en killgrupp och en tjejgrupp. Det är väldigt intressant att se hur det fungerar med homogena grupper.

Klass 4 är det fortsatt gitarrspel som gäller. Rundgång D -  Em  -  A7, "Idas sommarvisa". Vecka 41 är det enskilt uppspel och jag tror att många är väldigt nervösa. De har övat bra på lektionerna och jag tror inte att det kommer att bli några problem. Anledningen till att jag vill ha enskilt uppspel är dels för att jag ska kunna göra ett rättvis bedömning och dels för att de övar sig på att framträda och växa genom att klara av det.

5A och 5B står även de inför uppspel av rundgång. Det är tydligt att de är ett år äldre än fyrorna. Många ligger på en väldigt hög nivå på sitt spelande och skulle komma mycket längre med övning. Tyvärr är det en del som inte klarar av att spela på egen hand. Fokuseringen ligger på gitarrspelande endast när jag är vid eleven och lyssnar, annars fungerar det inte. Detta gör att bedömningen blir svårare att göra och bedömningen blir även lägre eftersom eleven även bedöms utifrån eget engagemang.

6A och 6B jobbar på i garageband. Flera grupper har börjat spela in sina texter och för dem flyter det på bra. Andra grupper har det lite tuffare. Dessa kan jag hjälpa genom att komma med idéer, underlätta vid skrivandet av text.
Sedan finns det dessa grupper som inte VILL och inte ORKAR göra någonting. Dessa grupper är väldigt svåra att hantera och hjälpa, när de inte vill ha någon hjälp. Stundtals glittrar det till och jag ser så stor kompetens, men den vill liksom inte komma ut. Tyvärr mycket på grund av att man ska vara på ett visst sätt och tycka på ett visst sätt.

Vissa elever känner att de inte klarar av att skriva en text, att den inte blir tillräckligt bra. De måste komma ihåg att alla börjar någonstans. Ingen skriver den perfekta texten första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar