fredag 21 januari 2011

Ytterligare en vecka i ryggsäcken

Det har varit en väldigt rolig vecka med musiklektionerna tycker jag. Det har flutit på bra och jag tror att de flesta eleverna har haft roligt.

Vi har haft några väldigt intressanta diskussioner i några av klasserna. Jag har denna vecka pratat en del kring låtarna Just idag är jag stark och Hero of war. Tryck gärna på länkarna för att se och höra låtarna.

Lite kort: Just idag är jag stark är skriven av en kille som kallades Kenta och hade problem större delen av sitt liv. Vi pratade om Alkoholproblem och vad det är. Att inte ha allt som man är van att ha. Att han gick bort pga sättet han levde på. Varför människor försätter att dricka även om det inte är bra för dem.

Jag har gått igenom texten till Hero of war och vi har pratat om vad textförfattaren kan mena med det han har skrivit. Många i klasserna ifrågasatte varför det görs som det beskrivs i texten. Och det kan man undra. Vi kom in på USA och de krig som de är involverade i. Vi pratade om skolgång i Sverige och USA. Att man i Sverige kan ta studielån men att det inte finns på samma sätt i USA. Ett sätt att få utbildning i USA är att först gå med i USAs armé för att sedan få en utbildning.

Det går självklart inte att återge allt vi pratade om här, men detta var i alla fall en lite inblick.

Jag vill tacka alla elever för denna vecka. Ser fram emot nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar