måndag 17 januari 2011

Första veckan på det nya året gjord

Lucia och jul är överstökat och det är dags att gå tillbaka till den mer vanliga musikundervisningen.

Vi har börjat sjunga igenom låtarna som finns tillsammans med treorna och vissa låtar är de eld och lågor över medan andra låtar kunde kvitta, så allt är som det ska...

Det blå spåret är vana med hur jag arbetar och det kommer nog bara att flyta på. De blå fyrorna har fått i uppdrag att intervjua någon äldre släkting angående musiken som fanns på "deras" tid och sedan redovisa detta inför klassen. Ska bli väldigt intressant att se hur det kommer att bli.

Femmorna har länge spelat gitarr och skrivit egna texter. Det är nu dags för dem att börjar sjunga igen. Det känns lite som om de har glömt bort hur det går till. Det är väldigt tyst och tillknäppt...

Även sexorna har inte sjungit på väldigt lång tid eftersom vi jobbade i Garageband förra terminen. I fredags var det då äntligen dags för uppspelning av deras låtar.
Jag har satt upp tre mål för eleverna att nå.

1. Använd Garagebands loopar för att bilda musik.
2. Skriv en text till musiken.
3. Sjung in texten i garageband.

Någon hade inte gjort en låt alls medan andra hade gjort en väldigt bra låt. Bästa låten gjordes utan tveka av Zebastian.
Jag hade som plan att jag skulle lägga ut deras låtar här på bloggen men det blev ett väldigt mothugg så det har jag lagt på is. Då har jag en stilla undra hur många om läste brevet som jag skickade ut angående publiceringar... Jag ska iallafall höra med klassen och det finns några som faktiskt vill att jag lägger ut låten. Det är även en bra chans för mig att kunna bedöma arbetet. Det är inte lätt bara genom EN lyssning vid redovisningen.
När nu Garageband är över är det dags att börja sjunga igen iallafall en månad sedan är det dags att ta tag i lite musikhistoria som kommer ha upplägget av egenstudier och redovisning genom Keynote. Vi får se hur detta ska gå. Jag kommer förhoppningsvis då ta hjälp av klassläraren då vi kan jobba ämnesövergripande med svenska och engelska.

Med det gula spåret kommer det bli mycket sång såhär i början för att jag ska lära mig hur de låter och börja bilda mig en uppfattning inför bedömningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar